Kvalitets- och patientsäkerhetsberättelse 2024

Uppdaterad 2025-04-04

Sammanfattning

För Ledplastikcentrum har året 2024 inneburit utveckling och förändringar i flertalet områden i verksamheten. Patientsäkerhetsarbetet har utgjorts av systematiska förbättringsarbeten, kompetensutveckling och utökad kvalitetskontroll. Efter gott utfall i klinikens infektionsförebyggande arbeten under 2023 har fokus legat på andra utvecklingsområden i högre grad. Fallprevention, minimerande av postoperativ blödning och blåsfunktionsrubbning är exempel på prioriterade områden.

Komplikationsdata (uppdaterad 2025-04-04)

1981 av 2016 patienter eller 98% opererades utan komplikation

Endast 10 av 2016 patienter utvecklade en djup infektion, motsvarande 0,5%.

Höftplastiker

  • Infektion 0,7% (1,2% i riket)

  • Luxation 0,1% (0,3% i riket)

  • Fraktur 0,1% (0,2% i riket)

Totala knäplastiker

  • Infektion 0,4% (0,8% i riket)

  • Annan orsak 0,1% (1,1% i riket)

Ledplastikcentrums siffror i svart med genomsnittet för riket 2020-2023 i lila och parentes

Siffrorna är baserade på egenrapportering fram till 2025-04-04. Enstaka inslag av underrapportering kan inte uteslutas.

 

Beträffande patientsäkerhetskulturen på arbetsplatsen har ledningsgruppen strävat efter att skapa en miljö där direkt återkoppling och förbättringsförslag uppmuntras. Alla kollegor har utbildats i avvikelsesystemet som ett stöd i hanteringen av oönskade vårdhändelser. En ny fördjupad avvikelserutin är framtagen.

År 2025 fortsätter kliniken med sina olika förbättringsarbeten. Att få ner antalet fall och förebygga postoperativa komplikationer inom olika områden är av prioritet. Tidigare mål är fortsatt aktuella med fokus på att minimera medicinska peroperativa komplikationer.

Medarbetare uppmuntras till kompetensutveckling och möjligheter skapas i form av internutbildning samt möjlighet för vidareutveckling inom medarbetarnas särskilda professioner.

Övergripande mål och strategier

Verksamheten har en mål- och handlingsplan som uppdateras årligen och där en stor del utgörs av patientsäkerhetsfaktorer. De övergripande mål som rör patientsäkerhet 2025:

  • <1 % Reoperationer totalt

  • <0,5% Djupa infektioner

  • Inga peroperativa frakturer eller luxationer inom 3 månader

  • <10% förbandsbyten under vårdtiden

  • Minskat antal avvikelser som avser vårdskada

Samverkan för att förebygga vårdskador

Samverkan sker i en rad av våra processer. Tack vare att kliniken har mottagning, vårdavdelning, operationsavdelning, sterilcentral och postoperativavdelning i egen regi och samma organisation minskas risken för missförstånd mellan olika enheter. Alla enheter befinner sig på samma plan och personalen interagerar mellan samtliga enheter. För att minska risken vid operationsprocessen använder vi oss av WHO:s checklista när vi rapporterar samt när patienten överlämnas mellan operationsavdelning till postoperativa avdelningen och därefter vårdavdelningen. En avvikelse under 2024 låg till grund för ett förbättringsarbete i hur operationssenheten arbetar med just WHO:s checklista för att ytterligare förstärka patientsäkerheten på kliniken.

 

Intern samverkan sker på regelbundna möten. På onsdagar hålls det återkommande operationsplaneringsmöten där vi säkerställer att alla nästa veckas patienter riskbedömts av narkosläkare, alla erforderliga undersökningar är avklarade och har godkänt resultat för operation. Vi kontrollerar att röntgenbilder finns tillgängliga, att all information är korrekt i journal, att all nödvändig utrustning är på plats och att implantat finns på klinikens lager.

En gång per månad har vi möte med narkos och operationspersonal för att ständigt förbättra samarbeten och processer. Förslag från medarbetare tas upp via en gemensam förbättringstavla och lyfts i gruppen. Genom denna process utvecklas klinikens arbetssätt och lyhördhet för personalen upplevelser och idéer. Vårdavdelningen har motsvarande möten med ansvarig chef.

APT hålls på respektive enhet på kliniken vart sjätte vecka. Där lyfts aktuella händelser, avvikelser och förbättringsarbeten samt personalen uppdateras om ledningsgruppens arbete.  En gång varje månad hålls också ett samverkans möte med avdelningschefer från operation samt avdelning, narkosläkare samt klinikens kvalitetskontroller för att diskutera samarbetet över enheterna.

Årligen har vi en konferens för att höja kompetensen och utveckla samarbetet mellan medarbetare.

 

 

De huvudsakliga områdena för externa samverkan är:

·         Remiss från primärvård och återremittering. Vi tar emot elektroniska remisser från alla vårdgivare i regionen som har Take Care vilket innefattar majoriteten. Detta minskar risken att remisser hamnar fel eller försvinner. Remisser granskas dagligen vardagar. När patienter avslutas på Ledplastikcentrum eller vid behov av utredning av andra tillstånd skickas remiss till relevant instans.

·         Remiss för provtagning och EKG. Icke akuta labprover tas via Unilabs i samma byggnad, elektronisk remiss i Take Care. EKG tas på mottagningen i samband med besöket.

·         Remiss till röntgen. Alla stockholmspatienter remitteras elektroniskt. För att underlätta remittering har mallar för postop- och preopbilder skapats. Utomlänspatienter remitteras för bilder i hemregionen via utskriven pappersremiss. Alla patienter påminns via kallelse om att utföra röntgenundersökningen och om det ändå inte skett tas detta upp i samband med uppföljning till operatör.

·         Remiss från andra ortopedkliniker. Vi tar regelbundet emot remisser från Stockholms andra ortopedkliniker samt regioners ortopedkliniker. Vi har kontakt vid behov med remitterande ortopeder vid oklarheter och har en bra dialog med beställande sjukhus i flera regioner. Resor till och från vår enhet koordineras med respektive regions reseenhet.

·         Remiss till andra vårdenheter både akut och elektivt. Vid akuta tillstånd har vi kontakt med sjukhus i region Stockholm där vi både ringer mottagande specialistläkare samt skickar en remiss. Vi uppmuntrar till regelbunden kontakt med oss och försöker vara tillgängliga mot sjukhusen med exempelvis direktnummer. När patienten bedöms behöva akutsjukhusets resurser skickas remiss utifrån patientens önskemål.

·         Samverkan med samarbetspartners såsom vårt nuvarande samarbete med Stockholms sjukhems fysioterapeuter. Vi samverkar med Stockholms sjukhem som bemannar vår avdelning med fysioterapeuter. Vi har regelbundna avstämningar och delar erfarenheter och utformar arbetssätt som hjälper patienten både före under och efter sin vårdtid här på Ledplastikcentrum.

·         Pappersremiss till distriktsjuksköterska. Vid sårkontroll och eventuell suturtagning hos extern vårdgivare på hemort för utomlänspatienter får patienten med sig en pappersremiss till distriktsjuksköterska. Remissen avser önskemål om återkoppling efter genomförd sårkontroll för att få vetskap om eventuella komplikationer avseende sårläkning.

 

·         Samverkan med försäkringsbolag. Vi utför utredning och behandling åt anslutna försäkringsbolag och samverkar via försäkringsbolagens gemensamma IT-system Kuralink.

Informationssäkerhet

Informationssäkerheten på systemnivå baseras på Region Stockholms riktlinjer för informationssäkerhet. Detaljerad beskrivning finns dokumenterad i klinikens ledningssystem. Sammanfattningsvis används endast säkra och beprövade system som huvudsakligen tillhandahålls av Region Stockholm, inklusive nätverk och servrar där personuppgifter hanteras. Externa leverantörer:

  • IDS7 av Sectra som levereras av Unilabs. Datan lagras på Unilabs servrar med åtkomst för oss via VPN.

  • WX3 för patientkommunikation via telefoni, web och mobiltelefonapplikation.

  • Zymego för ombokning/bokning online via mobilt BANK ID för patienter.

  • Post-DICOM för lagring av röntgenbilder (PACS), servrar via IT omsorg

För journalhandlingar i papper används låsta arkivskåp och allt som digitaliseras eller inte behöver arkiveras destrueras via särskilda sekretesskärl.

Löpande arbete:

  • Medarbetare vid kliniken genomgår i samband med anställning grundläggande utbildning, DISA.

  • Loggkontroll av journalöppningar i TakeCare genomförs månatligen med hjälp av SALA.

  • Systemuppdateringar

  • Avvikelserapportering

  • Uppföljning av efterlevnaden

En god säkerhetskultur

Ledplastikcentrum är en mindre klinik där personalen ständigt arbetar tvärprofessionellt, vilket skapar goda förutsättningar för samverkan kring patientsäkerhetsrelaterade frågor. Genom det tvärprofessionella samarbetet kan frågor som rör patientens hela vårdförlopp snabbt och enkelt förmedlas mellan medarbetare genom hela verksamheten.

Ledningsgruppen är fullt delaktiga i klinikens vardagliga arbete. Genom detta initieras och uppmuntras klinikens medarbetare till diskussion kring kvalitet och patientsäkerhet.

Klinikens rutiner utvärderas av utförande personal som återkopplar till chef och ledningsgrupp. Vid större behov av utvärdering eller ändringar görs detta utifrån en PDCA-cykel (plan-do-check-act).

Adekvat kunskap och kompetens

Samtliga medarbetare har adekvat utbildning och mångårig erfarenhet av arbetsuppgifterna. Bemanning och schemaläggning görs inom varje profession och kompetensnivån är alltid mer än tillräcklig.

För ökad redundans och minskat behov av hyrpersonal arbetar avdelningspersonal på postoperativa avdelningen samt bemannar enhetens telefonrådgivning vid tillfälligt behov.

Särskild personal från avdelning, steril, operation och narkos har genomgått olika former av kompetensutbildningar för att kunna utveckla och främja verksamhetens olika avdelningar.

Olika områden som kompetensutvecklats:

  • Postoperativ kontroll av blåsfunktion:

Under 2024 har det bland annat initierats ett förbättringsarbete avseende urinstämma och postoperativ blåskontroll. Detta på grund av en ökad mängd avvikelser rörande detta område. I förbättringsarbetet har yttre specialistkompetens anlitats för att utbilda avdelningspersonal i blåsfunktion och åtgärder vid urinstämma. Ett medicinsktekniskt företag har också anlitats för att ta fram alternativ till traditionella urintappningskatetrar med mindre användningsrisk för att utveckla komplikationer, såsom urinvägsinfektion och traumatisk skada, att använda sig av.

  • Akut handläggning av sviktande patient:

Ytterligare under 2024 har det initierats och bildats en grupp bestående av narkosläkare, sjuksköterskor samt undersköterska för att ta fram en intern utbildning med syfte att utbilda personal i att identifiera och påbörja behandling av sviktande patient. Detta då kliniken inte ligger fysiskt på ett akutsjukhus samt läkarnärvaro och närvaro av annan personal med specialistkompetens ej finns under kvällar och nätter.

 

  • Sårvård:

Sårvårdsgruppen tillsammans med ortopedläkare har fortsatt med sitt uppdrag att ta fram en evidensbaserad sårvårdsrutin för verksamhetens medarbetare att följa.

 

Ytterligare genomförd utbildning:

  • Repetionsutbildning i S-HLR

  • Ortopederna har deltagit kurser och konferenser gällande Ledprotesregistret, robotkirurgi, avancerade höftrevisionstekniker med mera.

 

Operatörerna utvärderar varandra avseende postoperativ röntgen för att följa och utveckla operationstekniken ytterligare. Detta förs in i avpersonifierad statistik för att kunna utvärdera även små detaljer över tid.

Patienten som medskapare

På Ledplastikcentrum är patienternas delaktighet i vården en förutsättning för ett gott resultat. Det börjar redan vid kallelsen där patienternas återkoppling och önskemål renderat olika lösningar för den första kontakten med Ledplastikcentrum. En öppen diskussion om behandlingsalternativ och patienternas stora inflytande är en naturlig del av elektiv vård och en självklarhet på kliniken.

 

Utöver vår rådgivning som finns tillgänglig dagtid på vardagar samt vår app som finns tillgänglig dygnet runt för våra patienter har kliniken köpt in ytterligare en app som heter Zymego. Zymego gör det möjligt för patienterna att själva avboka samt omboka sina besök hos kliniken utan behöva gå via telefonist.

 

För att identifiera problemområden och få en bild av patienternas upplevelse av Ledplastikcentrum finns det också en QR kod tillgänglig på varje patientsal för patienterna att anonymt fylla i hur de upplevt deras vårdvistelse hos Ledplastikcentrum. Resultatet av denna enkät bedöms löpande av verksamhetschef som sedan återkopplar detta till ledning, enhetschefer samt kvalitetskontroller om det uppdagas behov av förbättring inom något område.

Agera för säker vård

Egenkontroll är en stor del av Ledplastikcentrums patientsäkerhetsarbete. Under 2024 har fokus fortsatt varit infektionsprevention. Liknande verktyg har använts som visat sig framgångsrikt under 2023. Utöver detta har det bedrivits arbete för att minska de vanligast förekommande avvikelserna på vårdavdelningen.

Antibiotikatiming

I PRISS rekommendationer anges att antibiotikainfusion ska påbörjas 30–45 minuter preoperativt. Detta baseras på en studie där lägst förekomst av djupa infektioner sågs vid avslutad antibiotikainfusion 0–60 minuter preoperativt.

Resultatet från registerdata 2024 var att majoriteten av antibiotikan gavs inom intervallet 30–45 minuter. I låddiagrammet framgår att spridningen var liten. Den kliniska relevansen av doserna före 30 minuter är sannolikt ingen baserat på tidigare nämnd studie. För fullständighet följsamhet till PRISS rekommendationer skulle operatören kunna vänta in tidpunkten då det gått 30 minuter, men detta ska vägas mot nackdelarna för patienten med förlängd anestesi. Åtgärden blir att en något tidigare antibiotikados kommer att eftersträvas av anestesipersonalen.

Behov av förbandsbyte under vårdtiden

Förbandsbyten postoperativt är en markör för ett inte helt tätt operationssår, i vissa fall i kombination med en ökad blödning. Studier har visat en ökad infektionsrisk för varje ökat dygn med vätskande sår.

I diagrammet ses andelen patienter i procent av totalen som behövt byta förband under vårdtiden under respektive kvartal 2023 respektive 2024. Mätningarna har gjorts som punktprevalenser under tvåveckorsperioder. Det har skett en mycket god utveckling där förbandsbyten numera är en ovanlig händelse under vårdtiden.

För att förbättra uppfattningen om sårproblematik förs nu även statistik över förbandsbyten mellan utskrivning och suturtagning.

Hypotermi

Åtgärder som utförts är höjd temperatur på operationssalen, uppvärmd spolvätska och att värmetäcket läggs på redan preoperativt. Arbetet fortsätter och under 2025 investeras i elektriska värmedynor till operationsborden.

Sårfilm

Ioban sårfilm används nu till alla operationer. Det vetenskapliga stödet är mellan neutralt och tydligt positivt för sårinfektioner i samband med olika former av kirurgi.

Handskbyten

Harmonisering i form av obligatoriska handskbyten i samband med hanteringen av implantaten, verifierat med kontrollfråga i samband med utcheckning. Sannolikt har detta ingen avgörande betydelse för peroperativ kontamination men det finns heller ingen uppenbar negativ faktor utom en begränsad miljömässig och ekonomisk påverkan.

CFU-mätning

CFU står för colony forming unit och är en metod att mäta luftrenhet indirekt. Fem tillväxtplattor står exponerade i operationsmiljön under en pågående operation och därefter mäts hur många bakteriekolonier som växer ut. Riktlinjen för ledproteskirurgi är ett värde under 5 CFU. Vid mätningen konstaterades att Ledplastikcentrums operationssalar har värdet 0,2 CFU. Ingen åtgärd planeras.

Mottagningen

Lokal CRP-analys utförs och har fallit ut väl. I den preoperativa bedömningen har alkoholkonsumtion lagts till för att fånga patienter med riskbruk och således ökad risk för komplikation. Provtagningen har ändrats från b-glukos till HbA1c för att lättare diagnosticera glukosintolerans och värdera kontrollen hos diabetiker. Statistik över extra sårkontroller förs nu.

Avdelningen

På avdelningen har det under 2 månaders hösten 2024 samlats in övergripande data på hur patienterna mådde postoperativt, detta för att identifiera förbättringsområden i narkosförfarandet. De områden som gjordes en mätning i var: postoperativt blodtrycksfall, synkope, illamående, vomitering, smärtgenombrott, urinstämma krävande urintappning. Resultatet av denna mätning visade goda resultat, se nedan. Resultat återkopplades till ansvarig narkosläkare.

Sammanfattning av 8 veckors mätning:

Totalt 385 patienter.

Urintappning:

  • Totalt 33 stycken 8,57%

Blodtrycksfall:

  • Totalt 25 stycken 6,49%

Illamående/kräkning:

  • Totalt 22 stycken 5,71%

Svimning:

  • Totalt 2 stycken 0,52%

Smärtgenombrott:

  • Totalt 8 stycken 2,08%

Utfall 2024 i jämförelse med Svenska Ledprotesregistret

Under 2023 sågs en successiv förbättring av infektionsfrekvensen vartefter åtgärdspaketen implementerades och trenden har fortsatt 2024. Slutresultatet är baserat på egenkontroller fram till 2025-04-04 och bedöms omfatta i princip alla djupa infektioner. Övriga komplikationer kan ha ett visst inslag av underrapportering.

I tabellen nedan framgår antalet reoperationer på grund av misstänkt infektion, verifierat infekterade samt av övriga orsaker.

Trenden är så tydligt gynnsam att det komplikationsförebyggande arbetet kan konstateras vara framgångsrikt.

Höftplastiker

Infektion 0,7% (1,2%)

Luxation 0,1% (0,3%)

Fraktur 0,1% (0,2%)

Totala knäplastiker

Infektion 0,4% (0,8%)

Annan orsak 0,1% (1,1%)

Ledplastikcentrums siffror i svart med genomsnittet för riket 2020-2023 i lila parentes

Öka kunskap om inträffade vårdskador

Genom identifiering, utredning samt mätning av skador och vårdskador ökar kunskapen om vad som drabbar patienterna när resultatet av vården inte blivit det som avsetts. Kunskap om bakomliggande orsaker och konsekvenser för patienterna ger underlag för utformning av åtgärder och prioritering av insatser.

 

Händelser som medfört eller riskerat medföra vårdskada följs upp beroende på händelsens art. I en opererande verksamhet förekommer alltid en risk för vårdskada till följd av komplikationer till behandlingen. Är dessa av förväntad karaktär och omfattning följs detta upp och utvärderas av involverad personal i direkt anslutning till händelsen.

Vårdskador anmäls i avvikelsesystemet och utreds sedan av närmaste chef och ibland klinikens kvalitetskontroller och tas sedan vidare till ledningsgruppen.

 

Riskområden som fokuserats på under 2024:

 

Postoperativt fall och svimning

Majoriteten av avvikelserapporteringar under 2024 har bestått av fall med eller utan föregående svimning. Flertalet fallförebyggande åtgärder har testats och utvärderats under 2024 och ingen av de olika åtgärderna har stått ut med tydlig effekt på klinikens fallfrekvens. Därav som stöd i detta har det beslutats att tydlig fallförebyggande information är det viktigaste momentet i fallprevention. Samtliga patienter får samma information under vårdtiden av personal och detta dokumenteras på likvärdigt sätt i Take Care.

 

Fallpreventionsinformation samt arbetssätt för personal:

  • Personal ska medverka vid patienternas första mobilisering för att göra en individuell bedömning av tillsynsgrad.

  • Patienten ska ta en paus på minst 10 sekunder vid samtliga lägesändringar från liggande till stående samt från sittande till stående. Viktigt också att paus tas av patienten ståendes vid sängen efter uppresning innan patienten börjar gå. 

  • Besväras patienten av illamående och yrsel ska den inte gå upp utan tillsyn.

  • Om patienten har ställt sig upp och känner minsta tendens till yrsel, illamående eller ostadighet ska patienten sätta sig ner igen och tillkalla personal.

  • Om patienten ska gå på toaletten på natten ska sängbordslampa tändas.

 

Urinstämma och åtgärder för detta

Då det medför risk för kvarstående skada vid övertänjd blåsa samt risk för protesinfektion vid hög urinvägsinfektion initierades ett förbättringsarbete som syfta till att se över klinikens rutiner, intern utbildning samt uppdatering av material.

 

Urologsjuksköterska anlitades och höll en intern utbildning för personal.

Personal med tidigare erfarenhet av området utsågs på vårdavdelning att se över rutiner. Då enhetens rutiner frångick vårdhandbokens rekommendationer ändrades rutinerna.

Områden som ändrades var:

  • Blåsscanningsintervall

  • Volymgräns för urintappning

  • Volymgräns för ställningstagande till blåstappning/KAD-sättning preoperativt

Materiel sågs över och uppdaterades. Medicintekniskt företag kom och höll utbildning i det nya materialet.

Ytterligare uppdaterades rutinen rörande insättande av kvarliggande kateter samt patientinformation som patienten får med sig i samband med detta.

 

Postoperativ blödning:

I syfte att minimera postoperativ blödning som kräver förbandsbyte och därigenom en ökad risk för infektion initierades ett nytt sätt att försluta operationssåret vid operation. Utöver suturering började operationssåret även att limmas för att i största möjliga mån sluta såret så tätt som möjligt.

Utöver sårlim utvecklades också klinikens sårvårdsrutin där en förbättrad åtgärdsplan togs fram. I den nya åtgärdsplanen kompletterades det med extra dos blodstillande läkemedel och intravenös antibiotika i samband med förbansbyten. Om patienterna har behov av fler än ett förbandsbyte erhåller de också nu ett PICO förband som behandling i 7 dagar. Ett PICO förband är ett engångssystem för sårbehandling med undertryck för att främja kroppens egen förmåga till att sluta såret.

Tillförlitliga och säkra system och processer

Genom att inkludera systematiskt patientsäkerhetsarbete som en naturlig del av verksamhetsutvecklingen kan både de reaktiva och proaktiva perspektiven på patientsäkerhet bejakas. Genom att minska oönskade variationer stärks patientsäkerheten.

Ledplastikcentrums verksamhet är begränsad till elektiv höft- och knäplastikkirurgi. Detta gör att den lämpar sig väl för standardiserade processer med få externa störningar. Avvikelser i förloppet blir också lättare att identifiera. Mallar och checklistor är ett värdefullt stöd och det som kan behöva individanpassas ligger utanför dessa för ställningstagande i varje enskilt fall. Medarbetarnas följsamhet till processerna i sig utvärderas löpande liksom processernas följsamhet till det som anses vara bästa nuvarande praxis.

Under året har ett flertal rutiner utvärderats och uppdaterats som givits exempel på ovan, såsom fallprevention, sårvårdrutin samt rutin avseende blåsfunktionskontroll postoperativt.

Basala hygienrutiner har mätts genom självrapportering.

Säker vård här och nu

Ledplastikcentrum har liksom alla vårdorganisationer risk för störningar av olika nödvändiga funktioner. I händelse av en mer allvarlig störning som riskerar hota vårdkvaliteten finns alltid möjligheten att stryka och skjuta upp planerade operationer, även om detta är ofördelaktigt både ur patientens och organisationens synvinkel. Därför är dessa funktioner planerade för en rimlig nivå av redundans, exempel ges nedan.

  • Personal – viss överkapacitet, etablerad kontakt med bemanningsföretag och timanställda

  • Leveranser – alternativa ersättningssystem för proteser, egen lagerhållning av förbrukningsvaror och läkemedel. Samarbete finns med Stockholms sjukhem kring sällanläkemedel.

  • Vårdplatser – god tillgång på vårdplatser och ett elektivt flöde. Därtill finns överbeläggningsmöjlighet på postopavdelningen och samarbete med Stockholms sjukhem.

  • IT – journalsystem, röntgenbilder/BFT och uppkoppling mot internet tillhandahålls via fast SLL-net. I händelse av problem med egen lokal infrastruktur har utvalda medarbetare tillgång till SAM-konto för uppkoppling via mobilnät och VPN.

Riskhantering

Riskanalyser inom olika områden finns dokumenterade i verksamhetens ledningssystem. Exempel på riskanalyser är inom informationssäkerhet, störningar i IT- och journalsystem och strålskydd.

Verksamhetens olika avdelningar arbetar kontinuerligt med att göra riskbedömningar i det dagliga arbetet. Exempel på detta se nedan:

  • Fortlöpande riskbedömning görs varje morgon på ett uppstartsmöte där personalen samlas och går igenom dagens planerade operationer, om det finns några avvikelser beträffande patienterna, driften av operationssalar och sterilcentral, förbrukningsmaterial och bemanning.

  • Inför varje mobilisering postoperativt arbetar personalen i team om två för att minimera risken för fall. Patienten bedöms sedan av ansvarig sjuksköterska kring hur patienten på säkraste sätt mobiliseras tills vidare. Detta dokumenteras sedan i patientens omvårdnadsstatus och bedöms löpande under vårdtiden.

  • Riskbedömning kring patientens förutsättningar att tillgodose sig rehabilitering och klara sig självständigt i hemmet postoperativt görs i samband med mottagningsbesök inför operation. Patienten bedöms då utifrån dess livsvärld och funktionella nivå.

  • I samband med att personal skriver en avvikelse är det tvingande i dokumentet att bedöma om händelsen var en risk eller av annan karaktär.

Stärka analys, lärande och utveckling

Analys och lärande av erfarenheter är en del av det fortlöpande arbetet inom hälso- och sjukvården. När resultaten används för att förstå vad som bidrar till säkerhet, hållbarhet, önskvärd flexibilitet och goda resultat, kan verksamheten utvecklas så att kvaliteten och säkerheten ökar och risken för vårdskador minskar.

I vilken mån förbättras system och arbetssätt utifrån tillgänglig information

Utfallet av höft- och knäproteskirurgi följs i Svenska Ledprotesregistret där Ledplastikcentrum deltar i informationsinsamlingen.

Journalgranskning - Journalgranskning görs utifrån fokusområden som för närvarande är förbandsbyten, sårproblematik till läkning och svimningstendens postoperativt. Planer finns på att implementera mjukvara som kan förenkla processen att få fram data ur journalen.

Journalgranskning görs också vid alla betydande komplikationer. Syftet är att bedöma om något kunde gjorts annorlunda för att undvika framtida komplikationer. Fallen registreras i en lista i journalsystemet för att få aggregerad statistik och möjliggöra analys av frekvens, samband med yttre faktorer etc.

Garantioperationer - Postoperativa komplikationer som behandlas av annan klinik inom 2 år från primäroperationen rapporteras och faktureras för av Region Stockholm och utgör ytterligare en informationskälla.

 

Avvikelser

Avvikelser kan rapporteras till närmsta chef, processansvarig och i enhetens avvikelsehanteringssystem.

Ledningsgruppen med särskilt medicinskt ledningansvarig läkare och kvalitetskontroller ansvarar för kontinuerlig uppmuntran till och utbildning i avvikelserapportering.  

Alla nya medarbetare får introduktion i hur avvikelserapporter skapas. Avvikelser hanteras av enhetens kvalitetskontroller och samtliga enhetschefer och verksamhetschef. Analys och lärdomar förmedlas sedan till samtliga medarbetare där fokus inte riktas mot specifika individer utan enheten tar gemensamt lärdom av händelser, med undantag för enskilda händelser där återkoppling på individnivå behövs.  

Under 2024 rapporterades totalt 55 avvikelser. De flesta avvikelserna kommer från vårdavdelningen och operationsenheten, där vårdprocesserna är mest komplexa och riskerna bedöms vara högst. Av dessa avvikelser genomfördes tre händelseanalyser. Ytterligare en analys initierades till följd av en extern anmälan, medan de övriga rörde fall, urinstämma och urinvägsinfektion (UVI). Dessa händelseanalyser har lett till två förbättringsarbeten, vilket resulterade i en uppdaterad rutin för postoperativ blåskontroll samt förbättrade åtgärder för fallprevention. Genom dessa förbättringar strävar vi efter att ytterligare stärka patientsäkerheten och minska riskerna i vår verksamhet.

Under 2024 har också klinikens avvikelser rutin uppdaterats i samband med en kvalitetscertifiering. Detta för att ytterligare förenkla processenen för den enskilda medarbetaren att skriva en avvikelse samt för kliniken att handlägga avvikelser.

 

Klagomål och synpunkter

Klagomål och synpunkter inkommer i första hand form av direkt återkoppling i samband med exempelvis återbesök men även som brev eller telefonsamtal. I de fall detta utgjort en del av systematiska brister har de diskuterats i ledningsgruppen och lett till justeringar i rutiner. Exempel på detta är att klinikens telefonsvarare har blivit uppdaterad för att patienterna enklare ska kunna få kontakt med rätt instans.

Enstaka ärenden har inkommit via IVO. Dessa har utan undantag utgjorts av per- och postoperativa komplikationer. Dessa diskuteras i kollegiet primärt i samband med händelsen och ur ett större systemperspektiv när så är aktuellt vid ledningsgruppsmöten.

Öka riskmedvetenhet och beredskap

Alla delar av vården behöver planera för en hälso- och sjukvård som flexibelt kan anpassas till kortsiktigt eller långsiktigt förändrade förhållanden med bibehållen funktionalitet, även under oväntade förhållanden. I patientsäkerhetssammanhang beskrivs detta som resiliens.

Som relativt nyetablerad klinik under expansion föreligger ett naturligt och kontinuerligt behov av planering för förändrade förutsättningar. I arbetet med rekrytering, inköp av utrustning och verksamhetsplanering är resiliens en av de parametrar som tillmäts stort värde.

År 2024 har Ledplastikcentrum fortsatt att expandera. Nya arbetssätt och rutiner har skapats utefter patientinflödet har ökat och lokalerna har expanderats. Verksamhetens resiliens har arbetats med genom löpande rekrytering och uppdaterade arbetsbeskrivningar. Klinikens ökade behov av större volymer av material har lett till ett större proteslager för att alltid kunna möta aktuellt materialbehov.

Vi satsar på kontinuerlig kompetensutveckling för att säkerställa att vårt team är uppdaterat med de senaste riktlinjerna och medicinska kunskaper. Detta innefattar bland annat utbildningar inom specifika medicinska områden, som vård av sviktande patient postoperativt.

För att ytterligare stärka patientsäkerheten identifierar vi områden där förbättringar kan göras, som exempelvis informationsflöde, och vidtar åtgärder där de största behoven finns.

För att optimera informationsflödet använder vi, som exempel, allt större utsträckning digitala plattformar för att förmedla information till patienter.

Mål, strategier och kommande utmaningar

Under 2024 kommer Ledplastikcentrum fortsätta att arbeta aktivt med patientsäkerhet inom flera olika områden.

Mål

Djupa infektioner < 0,5%

Peroperativa frakturer 0%

Luxationer inom 3 månader 0%

PICO-förband < 20 per år

Förbandsbyten vårdtillfället < 5%

Felordinationer < 10 avvikelser

Analys och statistik kring fall med eller utan föregående synkope kommer fortsätta utvärderas. Det planeras att genomföras ett nytt arbetssätt avseende detta för att se om vissa fall kan förhindras.

Analys och statistik kring fall med eller utan föregående synkope kommer fortsätta utvärderas. Det planeras att genomföras ett nytt arbetssätt avseende detta för att se om vissa fall kan förhindras.

Infektionspreventionsgruppen och sårvårdsgruppen kommer fortsätta sitt arbete med att utveckla vården.

Punktprevalensmätningar och förbättringsarbete inom hygien planeras.

Kunskaps- och efterlevnadskontroller av checklistan planeras.

En egen slätröntgenenhet kommer att driftsättas under året. Detta höjer patientsäkerheten genom snabbare kontroll av protesläge och uteslutande av peroperativa mekaniska komplikationer i ett tidigare skede. Direkt feedback till operatören underlättar kompetensutveckling. Det möjliggör även regelrätta röntgenronder i kollegiet för oberoende kvalitetskontroll.

Felordinationer har minimerats med uppdaterade mallordinationer.

Utöver detta behövs fortsatt arbete för att öka rapporteringen av avvikelser och ytterligare höja uppmärksamheten i personalgruppen kring patientsäkerhetsfrågor.